שיטת הניקוד אשר מיושמת על ידי משרד התחבורה נוצרה על מנת להרתיע נהגים מביצוע עבירות נהיגה ועל מנת להעניש או להרחיק נהגים אשר מבצעים עבירות תעבורה בצורה סדרתית.
יצאנו לבדוק ביחד עם עו"ד עידן לוי, מהן העקרונות של שיטת הניקוד החדשה של משרד התחבורה וכמה נקודות ניתן לצבור עד אשר מסתכנים בשלילה של רישיון הנהיגה.
לקבלת הצעות ביטוח רכב משתלמות, תחרותיות וזולות הרבה יותר מהמתחרים, ניתן ליצור עימנו קשר ב – 072-3924694 או באמצעות מילוי הטופס שמוצג בהמשך העמוד. סוכן ביטוח מוסמך, יוכל ללוות אותך ולהיות שם בשבילך בכל רגע. השירות של INVESTWEEK אינו כרוך בתשלום, כך שאין לך מה להפסיד.
מהן העקרונות של שיטת הניקוד של משרד התחבורה?
שיטת הניקוד של משרד התחבורה מתבססת על עקרון של צבירת נקודות חובה שליליות על ביצוע עבירות תעבורה מוגדרות מראש. כל עבירה גוררת רישום של נקודות (לדוגמא, נהיגה בשכרות מובילה לרישום של 10 נקודות חובה) אשר נצברות לחובתו של הנהג.
על פי עו"ד עידן לוי, שיטת הניקוד של משרד התחבורה נוצרה לצורך:
- הרתעה ושמירה על הביטחון בדרכים – הרתעה של נהגים חדשים או וותיקים מביצוע עבודות תעבורה. כפועל יוצא מכך, משרד התחבורה שואף לשמור על בטיחותם של כלל המשתמשים בדרך (הולכי רגל ונהגים כאחד).
- זיהוי עבריינים סדרתיים – שיטת הניקוד של משרד התחבורה מאפשרת לזהות עברייני תעבורה סדרתיים בקלות יחסית.
- לימוד ושיפור עצמי – נהגים אשר נוהגים בצורה בלתי זהירה, יכולים לזהות את הליקויים ולשפר את התנהגותם על גבי הכביש.
כמה נקודות הן שלילה של רישיון הנהיגה?
על פי פקודת התעבורה, נהג אשר צבר יותר מ – 36 נקודות לחובתו, יקבל פסילה מיידית של רישיון הנהיגה לתקופה של 3 חודשים ובסיום תקופת הפסילה יאלץ לעבור מבחן תיאוריה עיוני מטעם משרד התחבורה.
עברייני תעבורה סדרתיים, אשר יצברו יותר מ – 36 נקודות בפעם השנייה בתקופה של 6 שנים או למעלה מ- 72 נקודות, יקבלו פסילה מנהלית של 9 חודשים ובסיום תקופת הפסילה יאלצו לעבור בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ולבצע מבחן מעשי (טסט) ועיוני (תיאוריה) מטעם משרד התחבורה.
לסיכום, כפי שניתן לראות שיטת הניקוד של משרד התחבורה היא שיטה אשר מקלה על נהגים אשר עושים מספר מצומצם או חד פעמי של עבירות תנועה (ללא קשר לחומרת העבירה). לעומת זאת, מול עברייני תעבורה סדרתיים אשר מבצעים עבירות חוזרות ונשנות, אמצעי הענישה והחינוך הוא נוקשה במיוחד.
המאמר נכתב בשיתוף עם עו"ד עידן לוי – עורך דין תעבורה בחיפה, אשר מעניק ייעוץ, ייצוג והגנה משפטית לנהגים בפריסה ארצית.