הדעה הרווחת בעולם שוק ההון, הגיוס והסטרטאפים היא שיזם עם רעיון שווה דולר – לא הרבה יותר מכך.
לעיתים קרובות, הרעיון הוא רק השלב הראשון בתהליך ועיקר המרץ של היזם מופנה לגיוס משקיעים, מחקר ופיתוח מתמשך של הסטארט אפ (Start-Up). יצאנו לבדוק ביחד עם המומחים בתחום, מהם הטיפים שלהם לסטארטאפים אשר עושים את הצעדים הראשונים שלהם להצלחה.
איך לגייס כסף לסטארט אפ שלך?
לא מעט יזמים חולמים על הקמת סטארט אפ (Start-Up) שישנה את העולם או יימכר לחברה גדולה ותאפשר ליזמים לעשות את האקזיט שעליו חלמו כל חייהם. לצערנו, למרות שהיקף ההשקעות בחברות היי טק וסטארטאפים עולה בכל שנה, רוב היזמים והמשקיעים נתקעים בדרך כתוצאה ממחסור במימון להגשמת החלום.
על פי כל המומחים גיוס משקיעים למיזם טכנולוגי חייב להתבצע בצורה מושכלת, תוך הבנה כי ישנן לא מעט נקודות קריטיות במהלך הדרך אשר עלולות להוביל לקריסה של החלום.
בין הנושאים שחשוב לשים אליהם לב ניתן למצוא:
- מרעיון למוצר – יזמים רבים חושבים שהרעיון שלהם שווה הרבה מאוד כסף, אך בפועל רעיון כרעיון לא שווה יותר מידי. טרם פניה למשקיעים חיצוניים (אנג'לים, קרנות הון סיכון וכדומה), מומלץ לפתח ולהציג אבטיפוס או מוצר בעל היתכנות כלכלית.
- פרפקציוניזם – למרות שמומלץ להציג מוצר בעל היתכנות כלכלית, בהחלט לא מומלץ לחשוב שדרוש מוצר מושלם או מוגמר לחלוטין. הרבה מאוד חברות וארגונים ממתינות לפיתוח של מוצר מושלם לפני גיוס הכספים, אך בפועל זו ממש לא חובה.
- חלוקת אחוזים – יזמים רבים אשר נמצאים בתחילת הדרך, מוכנים לבצע פשרות משמעותיות ולהעניק לקרן או לאנג'ל אחוזים משמעותיים במיזם העתידי. לעיתים קרובות, היזמים עלולים לגלות כי בסוף הדרך, הם נשארים עם פירורים בודדים אשר לא מקנים להם את החופש הכלכלי עליו חלמו.
- גיוס הון הוא לא חד פעמי – גיוס הון הוא לא פעולה חד פעמית כאשר צריך כסף למיזם, אלא פעולה מתמשכת אשר מתרחשת לאורך כל חייו של המיזם. ניתן לנצל הצלחות קטנות וגדולות של החברה (השקת מוצר, עמידה באבני דרך, עליה במכירות וכדומה) לצורך גיוס הון באחוזים טובים אשר ישמשו את החברה בהמשך הדרך.
- שקרים והמצאות – לא מעט יזמים בוחרים ליפות את המציאות בכל צורה. מומלץ להיות כנים ולהגיע למשקיע בצורה הצנועה ביותר – בסופו של יום, המשקיע הוא השותף העתידי שלך במיזם, כך שבהחלט לא מומלץ לשקר ולהמציא לו נתונים. בנוסף, ישראל היא מדינה קטנה בעלת קהילת משקיעים מצומצמת, מיתוג שלילי עלול להוביל לקושי בגיוסים עתידיים.
לסיכום, גיוס כספים לסטארט אפ חייב להתבצע בצורה מושכלת, מחושבת ונכונה. לעיתים קרובות, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע אשר מתמחים בתחום הגיוס לשם קבלת ליווי אישי, מקצועי ומותאם אישית לצרכים של הסטארט אפ.