התפרצות וירוס הקורונה (COVID-19) פגעה אנושות בכלכלה הישראלית עם יותר ממיליון מובטלים בשיא התפרצות המחלה. שוק ההסעות הישראלי ביחד עם ענפים אחרים במשק כמו תיירות או אירועים ספג פגיעה אנושה עד שלא ברור אם אלפי נהגי המוניות יצליחו לשרוד את המשבר שנפל עליהם.
יצאנו לבדוק ביחד עם שמשון, בעל תחנת מוניות שמשון בדרום, כיצד ציבור הנהגים מתמודד עם משבר הקורונה והאם אנו עדים לקריסה של ענף המוניות בישראל.
האם נהגי המוניות בישראל ישרדו את משבר הקורונה?
לפי שמשון אזולאי, בעל תחנת מוניות בקרית גת אשר מעניקה שירותי מוניות בקרית גת, מוניות באשקלון, מוניות בקרית מלאכי והמושבים הסמוכים, כמות הקריאות במהלך חודשי מרץ-אפריל 2020 צנחה ב – 85% ואף יותר באזורים מסוימים אשר הוכרזו כמוקדי התפרצות של וירוס הקורונה.
בנוסף, נהגי מוניות רבים בחרו לא לצאת לעבודה בזמן משבר הקורונה משום שרבים מהם לא מעוניינים לחשוף את עצמם לנוסעים שעלולים להיות חולים בקורונה – בסופו של יום, אף נהג מונית לא רוצה להדביק את משפחתו הגרעינית בווירוס הקורונה.
כיצד פועל שוק המוניות בישראל?
באופן כללי, ניתן לחלק את כלל נהגי המוניות ל – 2 קבוצות עיקריות:
- נהגים שכירים – נהגים שכירים אשר משכירים מונית במחיר פיקס יומי למשמרת של 12 שעות ומעלה.
- נהגים עצמאים בעלי מוניות – נהגים עצמאים בעלי מוניות ומספרים ירוקים אשר מבצעים את הנסיעות בעצמם או משכירים את המונית לצד שלישי.
על פי ארגון נהגי המוניות בישראל בדומה לבעלי עסקים, מסעדות ומפעלים ההכנסות בזמן משבר הקורונה עצרו לחלוטין אך ההוצאות החודשיות על ביטוחים, הלוואות, ראיית חשבון, תיקונים וטיפולים תקופתיים המשיכו לזרום כרגיל.
ארגון נהגי המוניות בישראל מתריע כי ללא תמיכה ממשלתית ראויה, סביר להניח שנראה עזיבה המונית של תחום התחבורה אשר כבר עכשיו סובל ממחסור משמעותי בכוח אדם. במקרה הטוב, נהגי מוניות רבים ימכרו את המונית ויפרשו מהתחום, ובמקרה הרע, יקרסו תחת עול ההוצאות החודשיות ויפנו להליכי פשיטת רגל.
לסיכום, ציבור נהגי המוניות בישראל נמצא במלכוד גדול מאוד, מצד אחד הוא מעוניין להתפרנס בכבוד, אך מצד שני כל נסיעה תמימה חושפת את הנהג לנוסעים אשר עלולים להתגלות כחיוביים לוירוס הקורונה (COVID-19).