השאלה הנפוצה ביותר שאני נתקל בה בדף שאני מתפעל אודות החיסכון הפנסיוני היא לגבי בחירת מוצרים פנסיוניים שסוכן ההסדר במקום העבודה לא אוהב ו/או מסרב לתפעל.
בפוסט הזה אני אתייחס לשתי השאלות שחוזרות על עצמן הכי הרבה, אבל תרגישו חופשיים לכתוב בתגובות שאלות נוספות:
- אני רוצה לבחור מוצר פנסיוני מסוים (קרן פנסיה, קופת גמל, ביטוח מנהלים) של יצרן אשר סוכן ההסדר במקום עבודתי לא עובד איתו, והסוכן לא מוכן לזה (לא מוכן לתפעל את זה בשפה המקצועית).
- יצרתי קשר עם יצרן פנסיוני בקשר למוצר פנסיוני מסוים, הגעתי להסכם עם היצרן לגבי דמי ניהול, והבאתי את זה בפני סוכן ההסדר – והוא אמר לי שהוא לא יכול לתפעל את זה, או שיכול לתפעל את זה בדמי ניהול גבוהים יותר.
מה זה בדיוק "סוכן הסדר"?
סוכן ההסדר הוא "שליח" של המעביד רק לנושא תפעול המוצרים הפנסיוניים – המעביד משתמש בשירותי הסוכן על מנת לפשט את ההליכים של שליחת הכספים ליצרנים ולמוצרים הפנסיוניים של כל העובדים, וכן לבקרה שהכסף הגיע ליעדו.
מה שקורה בפועל, הוא שתמורת שירותי סוכן ההסדר, אשר בדרך כלל ניתנים למעביד ללא תשלום, המעביד "מוכר" את העובדים שלו לסוכן ההסדר. זה אומר, שלסוכן ההסדר יש גישה לפרטים האישיים שלכם, והוא מוזמן להיפגש אתכם ועם שאר העובדים מדי פעם לשיחות אודות התיק הפנסיוני שלכם – ולנסות למכור את המוצרים שהוא (הסוכן) חפץ ביקרם. סקירה מקיפה (ודי מדכאת) של המצב מצויה כאן, בכתבה של שאול אמסטרדמסקי.
מה עושים כאשר סוכן ההסדר ממקום העבודה מערים קשיים?
- ידע – קודם כל דעו לכם – שלפי סעיף 20 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), תשס"ה-2005 אתם זכאים לבחור באופן חופשי ובלעדי את המוצר או את המוצרים הפנסיוניים שלכם (קרן פנסיה, קופת גמל, ביטוח מנהלים – וגם קרן השתלמות). אתם, ורק אתם – ללא כל מגבלה – קובעים להיכן להעביר את הכסף של ההפרשות הפנסיוניות, ומהי החלוקה בין המוצרים. לסוכן ההסדר (סוכן הביטוח במקום העבודה / "הסוכן של המעסיק") אין כל מעמד חוקי בנושא זה. יחסי העבודה הם בין העובד למעביד, ועל המעביד מוטלת החובה לציית לחוק הנ"ל – ולאפשר לכל עובד לבחור באופן חופשי ובלעדי את התיק הפנסיוני שלו כאמור.
- פנייה למעביד – במקרה של סירוב של סוכן ההסדר לתפעל עבורכם מוצר מסוים ו/או לתפעל הסכם שהגעתם אליו עם יצרן פנסיוני לגבי מוצר מסוים עם דמי ניהול מסוימים – צריך לפנות למעביד. המעביד צריך או להבהיר לסוכן חד-משמעית, שעליו לתפעל את המוצרים כנ"ל, או לאפשר לעובד לעבוד ישירות מול היצרן הפנסיוני שהוא חפץ בו.
- הבהרת הממונה – הממונה על הביטוח, גב' דורית סלינגר, הוציאה הבהרה חד-משמעית לגבי המצב החוקי בעניין בחירת המוצרים הפנסיוניים על ידי העובדים – שנמצאת כאן. הבהרה זאת נועדה הן למעסיקים והן לסוכני ההסדר. במקרה של סירוב כאמור – יש להדפיס / לשלוח במייל את המכתב הנ"ל של המפקחת למעביד ו/או לסוכן – ברוב המקרים זה עושה את העבודה.
- פנייה ליועץ פנסיוני אובייקטיבי -במקרים מסוימים יועץ אובייקטיבי יכול לעזור, אם על ידי פניה למעביד, לסוכן ההסדר, לפיקוח על הביטוח וכדומה. שווה לשקול לקבל עצה מיועץ אובייקטיבי במקרים אלה.
- פנייה לפיקוח על הביטוח – אם כל מה שכתוב לעיל לא עזר – אני ממליץ לפנות למפקחת בתלונה. אפשר לשלוח בטופס מקוון, בפקס, או בדואר רגיל. אל תתביישו ואל תפחדו. זאת זכותכם המלאה, וכידוע, מדובר בהחלטה הפיננסית החשובה ביותר של העובד הממוצע.
- שיתוף ופרסום הצלחות – אם המאבק שלכם מצליח – פרסמו זאת, ושתפו את החברים. ספרו לחברים במקום העבודה, למשפחה, לשאר החברים, כתבו ל – Investweek ושימו פוסט בדף שלי. אם יש לכם מכר עיתונאי – שתפו גם אותו. הדבר הזה מעודד מאוד את כל הסביבה. נתקלתי במספר מקרים בהם הצלחה של עובד במקום עבודה סחפה את כל המשרד, וגרמה ל"תזוזות טקטוניות" בתיק הפנסיוני של מקום עבודה שלם. הכוח החברתי הוא עצום – נצלו זאת!
רוצים לעשות סדר בביטוחים או במוצרים הפנסיוניים והפיננסיים שלכם? – לבדיקה ראשונית של המצב, צרו עימנו קשר ב – 072-3924694 או מלאו את טופס יצירת הקשר הבא: